.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
رژیم مناسب برای فصل گرما

یک کارشناس ارشد تغذیه توصیه کرد: افراد از نوشیدن چای داغ در فصل گرما خودداری کنند چون باعث دفع آب و الکترولیت‌ها می‌شود و تعریق بیشتر بدن را در پی دارد.


خدیجه رحمانی افزود: از سوی دیگر برخی از متخصصان تاکید می‌کنند که افراد دچار تعریق زیاد، چای و مواد کافئین‌دار را در فصل گرما ننوشند.

وی در ادامه اظهار کرد: گرما باعث کم‌ آبی بدن می‌شود و این حالت تبعاتی را برای فرد به همراه دارد که احساس رخوت و سستی و کم‌ اشتهایی از جمله آنهاست. بنابراین باید راههایی را به کار گیریم تا آب بدن کاهش پیدا نکند.

رحمانی افزود: افراد در فصل گرما بیشتر عرق می‌کنند و بر اثر تعریق علاوه بر آب، الکترولیت‌ها را نیز دفع می‌کنند بنابراین باید مایعاتی بنوشند تا کمبود این مواد در بدن آنان جبران شود. بهترین مایعات برای رفع این کمبودها، آب است به طوری که باید روزانه به طور متوسط هشت لیوان آب نوشیده شود البته نیاز افراد به آب برحسب وزن متفاوت است.

این کارشناس ارشد تغذیه با بیان اینکه علاوه بر آب، نوشیدن مایعات دیگر نیز ضروری است، گفت: انواع شربت‌های خانگی، نوشیدنی‌های مناسبی برای جبران آب و الکترولیت‌های از دست رفته بدن هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نوشیدن شربتهای خانگی باعث ابتلا به اضافه وزن نمی‌شود، توصیه کرد: افراد برای پیشگیری از ابتلا به چاقی ناشی از نوشیدن مایعات، لازم است نیمی از مایعات مصرفی خود را به آب اختصاص دهند. به طور مثال اگر بدن ما روزانه به طور متوسط به ۱۲ لیوان مایعات نیاز داشته باشد باید نیمی از آن را به آب اختصاص داد و نیمی دیگر را مایعاتی مانند شیر، آب ‌میوه، شربت خانگی و حتی چای کم‌رنگ نوشید. شربت سکنجبین و کاهو نیز جایگزین خوبی برای آب و الکترولیت‌های از دست رفته بدن هستند.

رحمانی در ادامه با بیان این که سبزیها در تامین آب و الکترولیت‌های مورد نیاز بدن نقش موثری دارند، افزود: البته سبزیها فقط شامل سبزی خوردن، پلو و سبزی خورش نمی‌شود بلکه خیار، هویج، کدو، بادمجان، کنگر، کرفس، گوجه‌فرنگی، پیاز، هویج، کدوتنبل، لوبیاسبز، نخودسبز، بامیه و تمام صیفی‌جات به جز هندوانه، خربزه و طالبی را نیز در برمی‌گیرد.

این کارشناس ارشد تغذیه افزود: مصرف سبزیجات در فصل گرما برای بدن مفیدتر از خوردن غذاهای چرب و سرخ‌ کردنی است البته لازم است سبزیجات را به صورت بخارپز یا آب‌پز استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در فصل گرما تاکید بر مصرف غذای کم چرب است، گفت: در این جهت می‌توان پس از بخارپز و آب‌پز کردن سبزی‌ها کمی روغن زیتون به آنها اضافه کرد یا اگر کلسترول خون فرد بالا نباشد می‌توان به این سبزی کمی کره اضافه کرد. علاوه بر آن می‌توان تخم‌مرغ را به عنوان یک منبع پروتئین به این سبزیجات اضافه کرد.

رحمانی اضافه کرد: به سبزیجات می‌توان انواع گوشت‌های پخته را اضافه کرد البته دسترسی مردم مناطق مختلف کشور به سبزیها متفاوت است.

وی با اشاره به وعده‌های غذایی تاکید کرد: لازم است افراد سه وعده اصلی غذا و دو میان وعده را در فصل گرما استفاده کنند و ریزمغذی‌ها را نیز به حد کافی دریافت کنند، بنابراین نباید هیچ یک از وعده‌های غذایی را حذف کرد چون این کار باعث کمبود مواد غذایی مورد نیاز بدن می‌شود.

این کارشناس ارشد تغذیه اضافه کرد: افراد با حذف یک وعده‌ غذایی، وعده‌های غذایی دیگر را بیشتر مصرف می‌کنند و همین کار باعث ابتلا به چاقی می‌شود. به عنوان مثال برخی افراد وعده صبحانه را حذف می‌کنند و شام بیشتری می‌خورند چون مدت کوتاهی پس از صرف شام می‌خوابند که باعث چاقی در آنها می‌شود.

رحمانی در پایان گفت: بر اساس مطالعات انجام شده سندرمی به نام سندرم «شب‌خواری» وجود دارد. برخی افراد شبها بیشتر می‌خورند، دیروقت می‌خوابند. این گونه افراد در روزهای تعطیل تا نزدیک ظهر می‌خوابند در نتیجه وعده صبحانه را مصرف نمی‌کنند و در وعده‌های غذایی دیگر غذای بیشتری می‌خورند و چاق می‌شوند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.06 seconds.